Saigonban már másról sem szóltak a hírek, mint a rettenetes thai árvízről, a krokodilok elől menekülő emberekről, tumultuózus reptéri jelenetekről. Így ültem fel a repülőre, hogy visszatérjek Bangkokba, ahol véget ér az út. Mondanom sem kell, a hatalmas, high-tech Suvarnabhumi reptéren álmos nyugalom fogadott, minden menetrendszerűen zajlott, a sky train, a modern magasvasút fél óra alatt bevitt a városközpontba, ahol víznek nyoma sem volt. Érdekes volt ez egyszer a helyszínen látni a média szenzációhajhász torzításait, hiszen igaz ugyan, hogy nagyon súlyos árvíz sújtotta az ország sok részét és valóban sok tragédia történt. De Bangkok korántsem "került víz alá", és az a tény, hogy "ezrével menekülnek az emberek", egész mást jelent egy kisvárosban és egy tízmilliós metropolisban: itt nevezetesen azt, hogy tízmillió viszont ott maradt. A királyi palota sem "süllyedt el", a néhány centis vizet hamar kiszivattyúzták a parkból - és persze a tévék azt is elfelejtették hozzátenni, hogy a palota (is) a Chao Praya folyó árterébe épült, és hát az ártér azért ártér, mert oda önt ki az ár.
Buddha búcsút int
Smaragd Buddha
Minden nemzet büszke dicső történelmére, melynek többnyire szerves része a szomszéd népek lenézése, nincs ez másképp Indokínában sem. A thaiok lenézik a khmereket, a laosziak nem nézik jó szemmel a modern, tömegturizmusba fúló Thaiföldet, és mindenki, élen a vietnamiakkal, együtt utálja a kínai kisebbséget, akik általában dominálják a kereskedelmet, számarányukon messze túlmutatóan. De persze van ami egyesíti a civakodó népeket, a nagy közös ellenség, a japánok, akik a ’30-40-es években megszállták Kelet-Ázsiát és nem hagytak éppen jó emlékeket.
Thaiföld egyik legszentebb szimbóluma, a Smaragd Buddha is hányatott életről mesélhetne, ha leereszkedne közénk. Ma Bangkokban, a Wat Phra Kaew templomban őrzik egy 11 méter magas, aranyozott oltáron és megtestesíti mindazt, ami szent a thaioknak, a buddhizmust, a történelmet, a monarchiát. Megbecsülésére jellemző, hogy az évszaknak (száraz/esős) megfelelő arany köntöseit maga a király adja a szoborra minden évben. A mítosz szerint a szobor már több mint kétezer éves, megjárta Indiát, Ceylont, Burmát és Kambodzsát is. Tény viszont, hogy a nemzeti jelképet, melynek egyébként csak a színe smaragd, hiszen jádekőből készült, több mint 200 éven át Laoszban őrizték és csak a XVIII. század végén szerezték vissza a thai seregek és került mai helyére, a szentélybe.
Thaiföldön sok mindent szabad, de vannak tabuk: az egyik ilyen a Smaragd Buddha fotózása, ami szigorúan tilos. Én azért megpróbáltam, persze kidobtak.
Kárpótoljon minket ez a szép képeslap.
Utolsó kommentek